Kingituste ja ettevõtte pidude kulude maksustamine Eestis

 In Raamatupidamisteenused

Aasta lõpp on rikkalik pühade poolest. Paljudes ettevõtetes on traditsiooniks korraldada töötajatele jõulupidusid ja lastele “jõulupidusid”. Kingitused klientidele ja äripartneritele pühade puhul on paljudele ettevõtetele muutunud viisakuse normiks. Sageli on kingitusteks ettevõtte sümboolikaga reklaamtooted, näiteks kruusid, kalendrid ja märkmikud. Pole ime, et praktikas tekivad paljudes organisatsioonides küsimused selle kohta, kuidas kingitusi töötajatele ja partneritele maksustatakse ning kas sellised kulutused tasub ettevõtte kuludesse kanda.

Selleks, et vastata neile küsimustele ja aidata maksualaseid riske minimeerida, käsitleme selles artiklis, mida Eesti seadus ütleb:

Подарки

Kingituste maksustamisel on oluline arvestada, kellele need on mõeldud. Üldjuhul maksustatakse kingitusi ettevõtte tulumaksuga määras 25% (20/80) (2025. aastal 28,20% (22/78)). See reegel kehtib kingituste puhul, mis tehakse klientidele ja äripartneritele.

Kingitusi, mis tehakse oma töötajatele ja nende lastele, peetakse erisoodustuseks ning need maksustatakse maksumääradega 33% ja 25% (20/80) (2025. aastal 33% ja 28,20% (22/78)). Maksude kogusumma on võrreldav töötasumaksudega. Erinevus seisneb selles, et erisoodustusmaksude alusel makstud maksud ei ole seotud konkreetse töötajaga, mis tähendab, et need ei kajastu hiljem haigus- ja puhkusetoetustes, vanemahüvitisel, koondamishüvitisel ega teistes sotsiaalsetes hüvedes.

 

Kingitusteks ei loeta ja seega ei maksustata:

  • ettevõtte müüdava toodangu näidised;
  • kulud, millel pole tarbija jaoks materiaalset väärtust (näiteks õhupall, plakat, reklaamleht jne);
  • reklaami eesmärgil tehtud kingitus, mille väärtus ei ületa 10 eurot (2025. aastal 21 eurot) ilma käibemaksuta;
  • lootusetu nõude või varastatud kauba mahakandmine;
  • sponsorlus, mille eesmärgiks on ettevõtte reklaamimine (on vaja tõendada, et reklaam toimus);
  • antud soodustused.

Kingituste ja annetuste maksustamine mittetulundusühingutele ja heategevusfondidele toimub erireeglite järgi. Täpsemalt saab lugeda SIIN.

Reklaamtooted

Kui reklaami eesmärgil edastatava kingituse väärtus ei ületa 10 eurot (2025. aastal 21 eurot) ilma käibemaksuta ja kingitus on reklaamilise iseloomuga, siis ei teki kohustust tasuda tulumaksu. Sümboolika lisamise maksumus toodetele ei suurenda kingituse väärtust; selle teenuse maksumust käsitletakse eraldi reklaamikuluna.

Näiteks ostis ettevõte oma klientidele kruuse. Kruusidele on lisatud ettevõtte logo. Kruusi maksumus ilma käibemaksuta on 9,50 eurot, logo lisamise teenuse maksumus on 1 euro. Kuigi reklaamtoote koguväärtus on 10,50 eurot, mis ületab maksuvaba piiri 10 eurot, ei ole vaja makse deklareerida ega tasuda. Arvatakse, et ettevõtte sümboolika lisamine ei suurenda kingituse väärtust kliendile, kes kingituse saab.

Firmapidude kulude maksustamine

Pidustuste korraldamisega seotud kulude maksustamine sõltub samuti sellest, kes üritusel osalevad: kas ettevõtte töötajad ja juhtkond või äripartnerid ja kliendid. Kui üritusel osalevad töötajad, on oluline, kas nad tulid üritusele lõõgastuma või tööülesandeid täitma.

Seaduses on mõiste „külaliste vastuvõtukulud“, mida nimetatakse ka „esinduskuludeks“. Vastuvõtuks peetakse sündmust, millel on meelelahutuslik iseloom. Selliste sündmuste näited on ärilõuna, ettevõtte sünnipäeva tähistamine, ühine teatrisse või kinno minek. Külalisteks loetakse näiteks kliente ja äripartnereid. Ettevõtte töötajad ei kuulu külaliste hulka. Külaliste vastuvõtukulude alla kuuluvad kulutused toitlustusele, majutusele, transpordile ja meelelahutusele.

Vaatame kõigepealt maksustamise korda, kui üritus korraldatakse klientidele ja äripartneritele. Sellise ürituse kulud loetakse osaliselt ettevõtlusega seotud kuludeks, mistõttu seadus näeb nende osas ette maksusoodustuse summas 32 eurot kuus (2025. aastal 50 eurot). Kui ettevõttel on töötajaid, lisandub 32 eurole (2025. aastal 50 eurot) 2% brutopalgafondist. Maksusoodustus on kumulatiivne, mis tähendab, et kasutamata soodustuse summad liidetakse aasta jooksul. Uue aasta alguses maksusoodustus nullitakse ja algab uus arvestus.

Ettevõte võib teha kulutusi klientide ja külaliste vastuvõtmiseks ning mitte maksta makse seadusega ettenähtud ulatuses, st soodustuse piires. Kulud klientide ja külaliste vastuvõtuks, mis ületavad seadusega ettenähtud maksusoodustuse piirmäärad, maksustatakse määraga 20/80 või 25% (2025. aastal 22/78 või 28,20%).

Praktika näitab, et sellistel meelelahutusüritustel viibivad reeglina ka ettevõtte töötajad. Kui ettevõte korraldab oma töötajatele peo, loetakse kulud erisoodustuseks ning need maksustatakse määradega 33% ja 25% (20/80) (2025. aastal 33% ja 22/78 ehk 28,20%). See reegel kehtib nii ettevõtte juhtkonna, töötajate, kui ka nende abikaasade, laste ja teiste sugulaste suhtes.

Kui töötaja osaleb üritusel tööülesannete täitmiseks (näiteks autojuhina, ettekandjana, kokana, tõlgina), siis sellisel juhul ei ole tegemist erisoodustuse ega ettevõtlusega mitteseotud kuludega.

Kokkuvõte

Kahtlemata tuleb iga juhtumit käsitleda eraldi. Näiteks ei saa võrrelda ühist teatrikülastust ja ärilõunat. Teatrietenduse ajal ei saa ettevõtte töötaja täita oma tööülesandeid, seega loetakse ettevõtte poolt tasutud teatripilet erisoodustuseks. Töötajatele pakutav toit maksustatakse alati maksudega.

Samuti tuleb arvestada, et Maksu- ja Tolliamet võib nõuda täpsustavat teavet ja dokumente, näiteks kingituse saajate nimekirja ning nende kinnitusi kingituse kättesaamise kohta. Vajaduse korral peab ettevõte olema valmis tõendama, kes said kingitusi ja kes osalesid üritustel.

Aitäh, et lugesite lõpuni! Kui artikkel meeldis, jagage seda sõpradega!

Materjalide autor ja omanik on PUNAMOON OÜ. Materjalide uuesti trükkimine ei ole lubatud. Materjalide jagamine internetis on lubatud ainult aktiivse lingina artiklile.

Pakume raamatupidamis-, juriidilisi ja migratsiooniteenuseid. Teenuse tellimiseks saate täita vormi allpool.

1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

Kirjutage otsingu päringu ja vajutage "Enter"